Stijgend economisch verlies door afgeschreven facturen treft sectoren met verschillende gevolgen

• Onderzoek bij meer dan 10.000 bedrijven in Europa toont opmerkelijke verschillen tussen de manier waarop sectoren getroffen worden door economisch verlies door afgeschreven facturen. Deze bevindingen werden gepubliceerd in de European Payment Index 2013 Industry White Paper. • Een total van 350 miljard EUR, goed voor 3,0 procent van alle zakelijke transacties per jaar worden afgeschreven als verlies ten gevolge van een late of oninbare vordering • De zwaarst getroffen sectoren zijn de bouwsector, de Healthcare sector, de Professional Services sector en de Media sector die economisch verlies nog steeds zien stijgen. • De Media sector ziet de sterkste toename economisch verlies door afgeschreven facturen met een stijging van 25% ten opzichte van 2012. Op de tweede plaats staat de Business Services sector die economisch verlies door afgeschreven facturen dit jaar met 19% ziet stijgen. Europese bedrijven zien zich genoodzaakt een ongeziene som van 350 miljard euro, of 3,0 procent van alle transacties, af te schrijven als schuld ten gevolge van laattijdige of niet-betaling. Dit verlies hakt in op het innovatiepotentieel, jobcreatie en expansie van de Europese ondernemingen. De European Payment Index 2013 Industry Whitepaper toont ook aan dat de last niet evenredig verdeeld is over alle sectoren: ondernemingen in Professional Services (zoals boekhouders, actuarissen, recruiteerders) worden het zwaarst getroffen met een aandeel van economisch verlies door afgeschreven facturen van 4,5 procent.

“Laattijdige en openstaande betalingen hebben ondertussen zeer hoge properties aangenomen waardoor ze een grote struikelblok betekenen voor het economisch herstel in Europa. De liquiditeit van kleine en middelgrote ondernemingen lijdt sterk onder vertraagde betalingen. Niet toevallig zijn KMO's zo kwetsbaar omdat velen geen echt professioneel debiteurenbeheer hebben ingericht. Dit blijkt duidelijk uit onze studie die vooral door KMO's wordt beantwoord,”zegt Guy Colpaert, managing Director van Intrum Justitia België

Uit het EPI 2013 onderzoek blijkt dat de Bouw sector, de Media sector en de Onderwijs sector een meer dan gemiddeld aantal oninbare vorderingen moeten afschrijven als verlies. De Utilities sector, Transport sector en Manufacturing sector doen het beter dan gemiddeld. Afgelopen jaar zag de Healthcare sector de sterkste stijging in oninbare vorderingen die afgeschreven worden als schuld: een trend die met 7% stijgt naar 3,5% van het totaal. Er zijn echter tekenen van verbetering op lange termijn.

“We zien het niveau van verlies door afgeschreven facturen in de Healthcare sector ook dit jaar verder stijgen. Er is wel een stabilisatie te zien die toe te schrijven is aan het feit dat de sector sneller een professionele partner inschakelt om openstaande vorderingen op te volgen. Uit het onderzoek blijkt ook dat een groter aantal respondenten professionele partners inschakelt om openstaande facturen aan te pakken. Dat zijn zeer veelbelovende signalen,” zegt Guy Colpaert, managing Director van Intrum Justitia België.

De sterkste toename in economisch verlies door afgeschreven facturen ziet Intrum in de Media sector waar 3,5 procent van all transacties moet afgeschreven worden. Dat is een stijging van 25 procent. De Media zien verder geen positieve cijfers: 63 procent van de respondenten ziet inkomsten dalen door laattijdige betaling. 58% ervaart zelfs liquiditeitsproblemen. Meer dan de helft van de respondenten (54 procent) voorspelt een toename van de betalingsrisico’s bij hun debiteuren in de komende 12 maanden. Deze sector heeft zorgwekkende vooruitzichten voor de komende maanden.

”Ook al zijn de vooruitzichten weinig positief, toch zijn er heel wat maatregelen die ondernemeingen kunnen treffen om het risico in te dijken. Wij zien dat ondernemingen die hun klanten kennen en een efficiënt debiteurenbeheer hebben ingericht sneller betaald worden en een beduidend lager verlies aan afgeschreven vorderingen hebben”, aldus Guy Colpaert, managing Director van Intrum Justitia België.

Om de volledige European Payment Index Industry White Paper 2013 aan te vragen, kan je terecht op onze website www.intrum.com

Hoe kunt u uw bedrijf een duwtje in de rug geven?

1. Creëer en implementeer een goed onderbouwde kredietpolitiek en debiteurenbeheer om uw risico’s te beheren en uw inkomsten te verhogen.

2. Volg uw werkkapitaal op in uw debiteurenbeheer zodat uw weet hoeveel geld daar rondgaat

3. Identificeer steeds de klant met wie u zaken doet.

4. Maak duidelijke afspraken met uw klant over de zakelijke voorwaarden.

5. Zorg dat de verkoop-, marketing- en financiële afdelingen samenwerken in het voorkomen van wanbetalingen en zorg voor een duidelijk facturatieproces.

6. Controleer geregeld de klantenadressen.

7. Houd de economische en sectorinformatie in het oog, evenals de kredietwaardigheid van uw belangrijkste klanten.

8. Verminder verlies van klanten en verstevig uw klantenrelatie door uw debiteurenbeheer aan te passen aan betalingsgedrag en betalingsrisico van de klant.

9. Stuur snel herinneringen en reken eventueel een interest voor achterstallige betalingen aan.

10. Bekijk het evenwicht van uw klantenbasis in functie van risico en groei.

11. Wacht nooit! Onderneem altijd onmiddellijk actie om betaald te worden.

Over Intrum Justitia

Intrum Justitia België is de grootste speler in de markt voor facturatie, betalingsverwerking, invordering en risicomanagement in de order-to-cash keten. Onze oplossingen gaan zowel over het uitvoeren van het proces (uit eigen naam of in naam van de opdrachtgever), als over financierings- en verzekeringsoplossingen. Onze opdrachtgevers zijn voornamelijk KMO’s en grote ondernemingen uit verschillende sectoren zoals de zorg, de nutsvoorzieningen, verzekeraars, banken, ecommerce, industriële producenten, overheden en telecombedrijven. In België heeft Intrum Justitia een marktaandeel van 25% met 125 medewerkers.

De Intrum Justitia Groep, opgericht in 1923, is Europees marktleider op het gebied van Credit Management Services. Naast een totaalpakket aan credit management tools die de cash flow en rentabiliteit van een bedrijf op lange termijn positief beïnvloeden, biedt het bedrijf innovatieve en hoogwaardige oplossingen voor het innen van vorderingen op consumenten en bedrijven in binnen- en buitenland. De Intrum Justitia Groep heeft meer dan 90.000 opdrachtgevers en ruim 3.500 medewerkers in 20 landen en is genoteerd aan de Nasdaq OMX Stockholm sinds 2002. De geconsolideerde inkomsten bedroegen in 2012 SEK 4,1 miljard. Ga voor meer informatie naar www.intrum.com

Over de European Payment Index 2013 Industry White Paper

Dit onderzoek werd gelijktijdig uitgevoerd in schriftelijke vorm in 31 landen, tussen januari en maart 2013 en telde ongeveer 10.000 respondenten.

De vragenlijst werd vertaald in de verschillende landstalen. Het versturen en inzamelen van de vragenlijsten gebeurde in de verschillende deelnemende landen. De analyse van de resultaten werd centraal uitgevoerd, volgens vooraf vastgelegde richtlijnen. Alle informatie werd geverifieerd en onzekerheden werden uit de evaluatie verwijderd. Alle anoniem ingevulde vragenlijsten werden niet in de evaluatie opgenomen.

2013_09_EUPress-release-White-Paper-2013_NL.pdf

Erik Lenaers