Persbericht Intrum Justitia White Paper 2012: De Europese gezondheidszorgsector wordt hard getroffen door laattijdige betalingen

• De European Payment Index 2012 Industry White Paper toont grote verschillen tussen de verschillende sectoren.
  • Uit deze jaarlijkse enquête van Intrum Justitia bij 8.000 Europese bedrijven blijkt dat binnen Europa € 340 miljard wordt afgeschreven als oninbare vorderingen. Dit komt overeen met 2,8% van alle zakelijke transacties die in 2011 plaatsvonden.
  • Professionele dienstverlening schrijft tot 4,2% van alle transacties af, terwijl dat voor Nutsbedrijven slechts 1,8 procent bedraagt. Gezondheidszorg is één van de hardst getroffen sectoren, zowel in absolute als relatieve cijfers, met een afschrijvingspercentage van 3,4 procent, wel 20 procent meer dan vorig jaar.

Europese bedrijven zijn verplicht om een recordbedrag van € 340 miljard - of 2,8% van het totale aantal transacties - af te schrijven door laattijdige of niet-betaling. Dit ontzegt hen fondsen die anders konden worden aangewend om meer jobs te creëren, te investeren in onderzoek en ontwikkeling en om het concurrentievermogen te boosten door uitbreiding naar nieuwe markten.

Volgens de EPI 2012 Industry White Paper van Intrum Justitia worden bepaalde industriesectoren echter harder getroffen dan andere in deze Europese recessie. Het grote aantal laattijdige of niet-betalingen in de sector van de gezondheidszorg komt uit het onderzoek naar voor als een bijzonder zorgwekkende ontwikkeling. Uit de vragenlijst van 2012 blijkt dat de afschrijvingen in de gezondheidszorg oplopen tot gemiddeld 3,4%, terwijl dit in 2008 "slechts" 1,8% was.

“Onze enquête maakt duidelijk dat laattijdige betalingen in de gezondheidszorg niet zozeer te wijten zijn aan de consumenten, maar aan de overheid. Het publiek betaalt gemiddeld binnen 40 dagen, maar publieke organismen stellen hun betalingen soms tot 65 dagen uit. Men zou verwachten dat overheden en publieke organismen een beter voorbeeld vormden.”, verklaart Guy Colpaert, Managing Director van Intrum Justitia België.

De EPI 2012 White Paper toont aan hoe traag of laks de gezondheidszorgsector is wanneer het gaat om de facturen voor geleverde diensten of goederen vereffend te krijgen. Zo blijkt uit het onderzoek van Intrum Justitia dat 45% van de facturen niet binnen 30 dagen wordt betaald. Ook al toonde de studie aan dat alsmaar meer respondenten laattijdige betalingen laten innen door een professionele partner, wacht de sector in het algemeen toch gemiddeld tot 105 dagen na de vervaldatum van een factuur om over te gaan tot dergelijke actie. Het is nochtans bewezen dat hoe langer men wacht om betaling te eisen, hoe kleiner de kansen op succes worden.

"Hoewel de resultaten van onze enquête niet echt positief zijn, kunnen bedrijven maatregelen treffen om zichzelf te beschermen tegen wanbetalers. Er kan nog veel gedaan worden om de Europese bedrijven een echte "boost" te geven. We merken dat bedrijven die hun klanten kennen en een efficiënt creditbeleid toepassen, sneller betaald worden en minder van hun omzet moeten afschrijven, aldus Colpaert.

De belangrijkste resultaten van de EPI 2012 Industry White Paper

4,2

Productie

Download de volledige EPI 2012 Industry White paper op www.intrum.com

Hoe kunt u uw bedrijf stimuleren?

Guy Colpaert, Managing Director van Intrum Justitia België, geeft de volgende aanbevelingen:

1.   Stel een creditbeleid op en pas het toe.

2.   Volg elke stap van uw proces voor credit management op.

3.   Bepaal relevante creditlimieten per klant.

4.   Weet met wie u zaken doet.

5.   Integreer de sales-, marketing- en financiële afdeling om standaardwaarden te vermijden.

6.   Controleer regelmatig de adressen van uw klanten.

7.   Volg de economische en sectorale actualiteit, evenals de kredietwaardigheid van uw belangrijkste klanten.

8.   Wacht niet met het verzenden van reminders en reken eventueel standaardinterest en

administratieve kosten aan.

9.   Zorg voor een uitgebreide en evenwichtige klantenstructuur.

10. Laat onbetaalde facturen niet liggen, onderneem direct actie om betaald te worden.

De Intrum Justitia Groep, opgericht in 1923, is Europees marktleider op het gebied van Credit Management Services (CMS). Naast een totaalpakket aan credit management tools die de cash flow en rentabiliteit van een bedrijf op lange termijn positief beïnvloeden, biedt het bedrijf innovatieve en hoogwaardige oplossingen voor het innen van vorderingen op consumenten en bedrijven in binnen- en buitenland. De Intrum Justitia Groep heeft ongeveer 3.300 medewerkers in 20 landen en is genoteerd aan de Nasdaq OMX Stockholm sinds 2002.

Intrum Justitia is ook in België de grootste speler in de markt voor Credit Management Services. Intrum Justitia heeft klanten in verschillende sectoren zoals nutsbedrijven, telecommunicatiebedrijven, overheden, zorgsector, postorder, banken & verzekeraars en industriële producenten. In België werken de 120 medewerkers van Intrum Justitia intussen voor ruim 3.000 opdrachtgevers. Voor meer informatie: www.intrum.be

Over European Payment Index 2012 Industry White Paper

Het onderzoek werd eerder dit jaar in meer dan 28 landen gelijktijdig uitgevoerd in schriftelijke vorm. Bijna 8000 bedrijven namen deel. Dit is het zevende jaar dat Intrum Justitia de enquête houdt.

Voor meer informatie

Guy Colpaert, Managing Director Intrum Justitia België op 09 218 90 99 of op gsm 0474 97 44 25

EPI2012whitepaperdef.pdf

PDF - 1.5 Mb