Persbericht Intrum Justitia: Betalingsgedrag van de Belgische consumenten met onbetaalde facturen in kaart gebracht: bericht 1/2012

Intrum Justitia België start met de publicatie op kwartaalbasis van een aantal indicatoren die het betalingsgedrag van de consument met onbetaalde facturen omschrijven. Het betalingsgedrag van deze consumenten is een belangrijke barometer. Sectorieel kunnen er belangrijke verschillen optreden.

Vaststellingen :
1)     Telecom- en nutsbedrijven het hardst getroffen door de collectieve schuldenregeling
2)     Aflossingscapaciteit van de consument met onbetaalde facturen is beperkt

Gent,  4 april 2012

Vaststelling 1: de effecten van de collectieve schuldenregeling zijn voor elke sector individueel verschillend: telecom- en nutsbedrijven zijn het hardst getroffen, maar significante stijging over de hele lijn.

Privé-personen die zoveel schulden hebben zonder zicht op een oplossing kunnen naar de arbeidsrechtbank stappen om een collectieve schuldenregeling aan te vragen. De economische en maatschappelijke effecten van de collectieve schuldenregeling zijn echter niet te onderschatten. Deze effecten zijn bovendien niet gelijk verdeeld...

Het aantal collectieve schuldenregelingen (CSR) waarmee Intrum Justitia te maken had is in 2009 bijna verdrievoudigd, in 2010 quasi verdubbeld en in 2011 is er een nog steeds een stijging van 14% (telkens tov het vorige jaar). Dit wijst erop dat het aantal personen met een aanzienlijk schuldenprobleem nog steeds blijft toenemen. Ongetwijfeld heeft ook de bekendheid en vertrouwdheid met de collectieve schuldenregeling hiermee te maken.

Nog opvallender wordt het wanneer we het aandeel CSR tegenover het aantal nieuwe consumenten met onbetaalde facturen onder de loep nemen: sinds 2008 is dit spectaculair toegenomen. In 2008 was er slechts sprake in 0,4% van de nieuwe consumenten met onbetaalde facturen van CSR, daar waar in 2011 dit opgelopen is tot 3,5%. Sectorieel zijn er echter grote verschillen waar te nemen. Het is opvallend dat de verzekeringsschulden met 1,6% aandeel het laagste aantal CSR heeft en de telecom (4%) en nutsschulden met 3,3% het hoogste aantal scoren. De ziekenhuisschulden bevinden zich met een CSR tussen bovengenoemde sectoren (2,7%).

(Zie grafiek Collectieve schuldenregeling)

Vaststelling 2: de aflossingscapaciteit van de consument met onbetaalde facturen kent zijn bovengrens onafhankelijk van de grootte van de schuld.

De sectoren worden gekenmerkt door sterk uiteenlopende gemiddelde niveaus van schuld: zo bedraagt de gemiddelde schuld voor de energiefacturen € 800 (Q3 en Q4 2011) in vergelijking met
€ 260 van de telecomfacturen. In de verzekeringssector en de zorgsector bedragen deze waarden respectievelijk gemiddeld € 280 en € 125. Opvallend is dat ondanks een toename (in sommige sectoren) van de gemiddelde schuld in 2011 (tegenover 2010), de consument met betalingsproblemen de waarde van zijn eerste terugbetaling constant houdt. Dit wijst erop dat de consument geconfronteerd wordt met een maximum aflossingscapaciteit die hij moeilijk kan overschrijden.

De gevolgen van deze tendens in het betaalgedrag door de consument laten zich onmiddellijk raden: bij een stijgende schuld betekent dit dat de aflossingstermijn stijgt, wat belangrijke negatieve cashflow- effecten met zich meebrengt. Dit maakt dat bedrijven zich moeten wapenen om deze effecten op een correcte manier op te vangen onder andere door een performant en goed ingericht credit management proces op te zetten.

In de onderstaande grafiek wordt deze problematiek duidelijk geïllustreerd voor de telecomsector : de aflossingscapaciteit ligt vast op ongeveer € 100 voor een eerste betaling, terwijl de gemiddelde schuld stijgt tot meer dan € 275 (in vergelijking met € 240 in 2009)

(Zie grafiek Telecom sector)

Waarom start Intrum Justitia met de verspreiding van deze informatie ?
Het klimaat rond de schuldpositie van particulieren wordt in belangrijke mate afgeleid uit statistieken verspreid door de Nationale Bank en de Kredietcentrale. Door de Intrum Justitia ervaring in te zetten, wordt heel wat meer informatie dan enkel kredietschulden in overweging genomen en wordt het beeld rijker en meer volledig.

Het ligt in lijn met de “Boosting Europe” strategie van Intrum Justitia om de problematiek van wanbetalingen aan te kaarten en zo bij te dragen aan de maatschappelijke discussie en aan mogelijke oplossingen. Als het zakendoen daar bovenop vlotter verloopt, wordt iedereen daar beter van: consument, bedrijven, de belastingbetaler en de overheid.

Over de gegevens
Als financiële dienstverlener is Intrum Justitia in staat uit de 1.000.000 betalingen (op jaarbasis) de belangrijkste conclusies mbt de evolutie van het betalingsgedrag van de consument met onbetaalde facturen samen te stellen.

Naast deze indicatoren over het betalingsgedrag van de consument met onbetaalde facturen, beschikt Intrum Justitia ook over de European Payment Index. Dit jaarlijks onderzoek is het grootste onderzoek naar tendenzen in het Europese betalingsgedrag van bedrijven, particulieren en overheden. Indien u hierin interesse hebt, kan u steeds terecht op onze website of volstaat het contact op te nemen op onderstaande gegevens.

Intrum Justitia België is de grootste speler in de markt voor facturatie, betalingsverwerking, invordering en risicomanagement in de order-to-cash keten. Onze oplossingen gaan zowel over het uitvoeren van het proces (uit eigen naam of in naam van de opdrachtgever), als over financierings- en verzekeringsoplossingen. Onze opdrachtgevers komen uit verschillende sectoren zoals de zorg, de nutsvoorzieningen, verzekeraars, banken, e-commerce, industriële producenten, overheden en telecombedrijven. In België heeft Intrum Justitia een marktaandeel van 25% met 125 medewerkers.

De Intrum Justitia Groep is genoteerd aan de Nasdaq OMX Stockholm en is Europees marktleider op het gebied van Credit Management Services. Het bedrijf biedt innovatieve en hoogwaardige oplossingen voor het innen van vorderingen op consumenten en bedrijven in binnen- en buitenland, evenals een totaalpakket aan Credit Management diensten die in de verschillende stadia van het financiële proces kunnen worden ingezet. De Intrum Justitia Groep heeft meer dan 90.000 opdrachtgevers en ruim 3.400 medewerkers in 20 Europese landen.

Voor meer info kan u contact opnemen met:

Guy Colpaert, Managing Director Intrum Justitia België op 09 218 90 52 of op gsm 0474 97 44 25

Persbericht-Intrum-Justitia---consumenten-betalingsgedrag-DEF.pdf

Elke De Mayer