Intrum Justitia’s European Consumer Payment Report: Één op vier Belgen komt met moeite rond

Één op drie Europeanen maakt geen kans op economisch herstel

Eurocrisis in volle vaart: Één op drie Europeanen maakt geen kans op economisch herstel Één op vier Belgen komt met moeite rond Intrum Justitia presenteert vandaag de resultaten van zijn European Consumer Payment Report 2013. De Belgische consument zit in slechte papieren: 25% van de Belgen heeft onvoldoende geld om een waardig bestaan te leiden en 23% zegt geen geld meer over te houden na betalen van de maandelijkse facturen. Gemiddeld een derde van de Europese consumenten zit in financiële moeilijkheden. 27% gaf tijdens het onderzoek aan onvoldoende geld te hebben voor een waardig bestaan. Bevindingen Belgische studie: • Één op vier Belgen (25%) zegt met zijn inkomsten geen waardig bestaan te kunnen leven. • 23% van de Belgen houdt geen geld meer over na betaling van de maandelijkse rekeningen. • Één op drie Belgen (32%) kon in de afgelopen zes maanden al eens een factuur niet of niet tijdig betalen omwille van financiële redenen. • Negen op de tien Belgen (88%) leent nooit geld om onbetaalde facturen te betalen. • Belg ziet jobverlies, hoge energieprijzen en brandstofprijzen als dé hoofdoorzaken van financiële problemen.

Intrum Justitia stelt deze polaristatie tussen Noord- en Zuid-Europa al enkele jaren op rij in zijn European Payment Index onderzoek vast. Uit Intrum Justitia’s allereerste pan-Europese onderzoek bij consumenten blijkt dat deze trend zich nog steeds verder zet. Zowel het Zuiden en het Oosten als het Noorden en het Westen zitten consumenten in flinke financiële moeilijkheden.

De Belgische consument doet het amper beter dan het Europees gemiddelde: 32% kon in de afgelopen zes maanden niet al zijn rekeningen tijdig betalen. 23% zegt geen geld meer over te houden nadat alle maandelijkse rekeningen betaald zijn. De Europese trend gaat nog verder: gemiddeld 35 % van de Europeanen geeft aan op één of meerdere gelegenheden een factuur niet tijdig kon betalen tijdens de afgelopen zes maanden. 26% van de Europeanen heeft geen geld meer over na het betalen van de maandelijkse facturen. 27 % gaf aan dat ze onvoldoende geld hebben voor een waardig bestaan.

Deze situatie is een bedreiging voor het economisch herstel op lange termijn en zet de concurrentiepositie van de Belgische bedrijven onder druk,” zegt Guy Colpaert, managing Director van Intrum Justitia België.

Het onderzoek toont aan dat een meerderheid van de Belgen (76 %) zijn financiële verantwoordelijkheden wil opnemen en zijn facturen op tijd betalen. Niettegenstaande heeft een ontzettend hoog aantal repsondenten het moeilijk om elke maand rond te komen.

“Uit het onderzoek blijkt duidelijk dat consumenten hun zaken graag correct willen aanpakken maar de financiële situatie in Europa maakt dat erg moeilijk. De vooruitzichten zijn ook erg somber. Op dit moment stellen we vast dat een kwart van de respondenten ongerust is dat er onverwachte rekeningen in de bus vallen. Dat is een zeer verontrustend signaal. Het lijkt alsof de Europese consument nog helemaal geen gevolgen ziet van de stappen die de overheden nemen om de economische situatie recht te trekken,” verklaart Guy Colpaert.

De oorzaken achter de financiële moeilijkheden bij Europese consumenten zijn zeer verschillend en de Belg houdt er een zeer sombere kijk op na. Één op vier is er van overtuigd dat meer dan de helft van zijn landgenoten niet in staat is de rekeningen op tijd te betalen. De Belg ziet het toenemende jobverlies (78%), de hoge energieprijzen (81%) en brandstofprijzen (73%) als dé hoofdoorzaken van financiële problemen.

Uit het onderzoek blijkt verder dat er een gelijkaardige trend is bij de consumenten in de Noord-Europese en de Duitstalige landen (Zweden, Finland, Noorwegen, Denemarken, Oostenrijk, Zwitserland, Duitsland). Zij vinden dat ze er financieel beter voor staan dan de consumenten in de andere Europese lidstaten. Hier is overconsumptie één van de hoofdoorzaken voor financiële moeilijkheden. Er wordt vaker beroep gedaan op krediet op korte termijn in de Noord-Europese landen, voornamelijk in Scandinavië. De bewoners van Zuid- en Oost-Europa (Italië, Spanje, Griekenland, Portugal, Hongarije, Polen, Estland, Tsjechië, Slovakije) zien de hoge werkloosheidscijfers en beschikbare liquiditeiten als de bron van hun financiële moeilijkheden.

“Om deze situatie aan te pakken en het vertrouwen van de consument te herstellen, moet er dringend actie ondernomen worden. Het voorstel om de BTW op energie te verlagen is bijvoorbeeld een concrete maatregel die de consument er op vooruit zal helpen.De bedrijfswereld, de overheid en de financiële instellingen moeten echter nog meer verantwoordelijkheid nemen. Betere en strengere wetten en regelgeving moeten in het leven geroepen worden om ervoor te zorgen dat bedrijven met minder risico een gezonde onderneming kunnen uitbouwen. Anderzijds moeten bedrijven ook hun verantwoordelijkheid opnemen en geen overmatige kredietrisico’s binnenhalen. Zij moeten vaker de kredietwaardigheid van hun klanten nagaan. Consumenten moeten er op kunnen vertrouwen dat regelgeving hun van financiële moeilijkheden beschermt. Verder moet er een grotere klemtoon komen op budgetbeheer in het onderwijs. Dat is de enige manier om een mentaliteitswijziging mogelijk te maken en de betalingsgewoonten op lange termijn te veranderen”, meent Guy Colpaert

“Het verbeteren van het concurrentiepotentieel van de Belgische ondernemingen met het oog op jobcreatie is essentieel in het herstel van onze economie”, concludeert Guy Colpaert.

Over het European Consumer Payment Report

Het eerste European Consumer Payment Report werd in 2013 gelanceerd. Als ‘katalysator voor een gezonde economie’ vinden we het nodig om de vinger aan de pols te houden bij meer dan 10.000 consumenten in Europa. Ons doel is de drijfveren van consumentengedrag inzake betalen voor producten en diensten beter te begrijpen. De data in het European Consumer Payment Report is gebaseerd op een extern online onderzoek dat door onderzoeksbureau Trendbox uitgevoerd wordt.

Intrum Justitia is de grootste speler in de markt voor facturatie, betalingsverwerking, invordering en risicomanagement in het “order to cash” proces. Onze oplossingen gaan zowel over financiering als over het geheel of gedeeltelijk uitvoeren van het proces (uit eigen naam of in naam van de opdrachtgever).  Daarnaast zorgen onze online oplossingen voor facturatie en betaling (Intrum Payment Services) bij onze opdrachtgevers voor een verregaande automatisering en digitalisering.

Onze opdrachtgevers zijn voornamelijk KMO’s en grote ondernemingen uit verschillende sectoren zoals de zorg, de nutsvoorzieningen, verzekeraars, banken, ecommerce, industriële producenten, overheden en telecombedrijven. In België heeft Intrum Justitia een marktaandeel van 25% met 125 medewerkers.

2013_11_B2B-Release_FINAL_NL.pdf

Erik Lenaers