Belgische exportbedrijven hebben vaak onvoldoende kennis over betalingsrisico’s in andere Europese landen

Gent, 17 juni 2013 – Naar aanleiding van de uitreiking van de jaarlijkse Leeuw van de Export, maakt Intrum Justitia, marktleider in betalingsverwerking, invordering en risicomanagement, Belgische exportbedrijven attent voor de betalingsrisico’s en -gewoontes van de verschillende Europese economieën. Meer nog dan bij nationale vorderingen, is het bij internationale vorderingen erom te doen om de juiste invorderingsprocessen staande te hebben, die rekening houden met kennis van de lokale betalingsparameters en -gewoonten.

Intrum Justitia stelt na verder onderzoek op basis van zijn jaarlijkse EPI studie (European Payment Index 2013) vast dat een belangrijk aandeel van de bedrijfsleiders, vooral binnen de KMO markt, zich te weinig bewust zijn van het belang van de betalingsrisico’s van een exportland: de betalingsindex, de gangbare betalingstermijnen van consumenten, bedrijven en overheden en het aandeel van oninbare vorderingen zijn parameters uit de EPI studie die het verschil kunnen maken tussen succesvol zakendoen in het buitenland en het voorkomen van een liquiditeitscrisis.

Op basis van zijn jaarlijkse EPI studie noteert Intrum Justitia dat 45% van de ondervraagden dit jaar het betalingsrisico ziet stijgen. Een derde van de Europese landen in 2013 noteert zelfs een alarmerend hoog risicoprofiel. Ondanks het hoge aantal Belgische bedrijven dat leeft van export (met vaak export% in de totale omzet tot om en bij de 70%) blijft het merendeel blind voor het stijgende betalingsrisico in de exportlanden. In 2011 noteerden Belgische bedrijven nog een totale omzet van 336 miljard euro via export.

Voor de top vier Belgische exportlanden noteert Intrum Justitia weinig bemoedigende resultaten:

• Duitsland wordt beschouwd als de motor van de Europese economie en kent nog steeds behoorlijke resultaten. Toch is voorzichtigheid geboden: Duitse ondernemers zijn weinig positief over de evolutie van het risico binnen hun markt. 30% verwacht dat het betalingsrisico in het komende jaar sterk zal toenemen, een flinke toename tov van vorig jaar (+43%).
  • Het Verenigd Koninkrijk kende in voorgaande jaren al hoge cijfers van economisch verlies en deze trend wordt ook in 2013 verdergezet. Het percentage van oninbare vorderingen is ondertussen reeds opgelopen tot 3,7% van het omzetcijfer. De betalingsvertraging in het Verenigd Koninkrijk blijft daarentegen wel bescheiden: 13 dagen voor consumenten (B2C), 16 dagen voor bedrijven (B2B) en 16 dagen voor de overheid.
  • De Franse economie stevent af op een belangrijk kantelmoment. Ofwel evolueert het betalingsrisico mee in de positieve zin met dat van de noord-Europese landen, maar het lijkt meer en meer waarschijnlijk dat Frankrijk ”afglijdt” naar het risicoprofiel van de zuiderse landen zoals Spanje, Italië en Portugal, dat gekenmerkt wordt door hoge betalingsvertraging. Vandaag noteert Frankrijk een betalingsvertraging van gemiddeld 16 dagen voor consumenten (B2C), 15 dagen voor bedrijven (B2B) en 20 dagen voor de publieke sector.
  • Het risicoprofiel van Nederland is vergelijkbaar met dat van België. Alleen wordt er in Nederland net wat stipter betaald en heeft men wat lagere afschrijvingspercentages. De betalingsvertraging bedraagt in Nederland 11 dagen voor consumenten (B2C), 17 dagen voor bedrijven (B2B). De Nederlandse overheid betaalt met een vertraging van 18 dagen.

“Het betalingsrisico in andere Europese landen wordt duidelijk onderschat,” zegt Guy Colpaert, managing Director van Intrum Justitia België. “Export is een belangrijk onderdeel van de Belgische open economie, maar toch wegen ondernemers te vaak met lokale maatstaven. Als we de Belgische economie willen ondersteunen, moeten exportbedrijven zich beter wapenen tegen de risico’s binnen hun exportmarkten. Dat vergt niet alleen inzicht in de markt in kwestie, maar ook performante preventieve en curatieve credit management acties en processen.”

2013_06_17_PB_Leeuw_vd_export.pdf

Erik Lenaers